En hjälp i löparspåret

Jag är inte den som i vanliga fall förespråkar kosttillskott. Jag tror på att äta en varierad kost där man får i sig alla viktiga vitaminer och mineraler genom att äta nyttiga och naturliga råvaror och äta mat lagad från grunden istället för halvfabrikat med alla onödiga ämnen som de stoppar i. Det finns dock undantag och ett sådant är rödbetsjuice. Nu är ju rödbetsjuice en naturlig sak om man köper en som är ekologisk och 100 % juice men i vanliga fall skulle man nog inte hälla i sig en massa rödbetsjuice så man får räkna det som ett kosttillskott ändå.

Vad är rödbetsjuice bra för?
Rödbetan är en ovanligt bra källa till nitrater, och det är just därför den har så bra egenskaper. Nitrat som kosttillskott kan bland annat sänka blodtrycket hos personer med högt blodtryck, men även friska personer kan få positiva effekter av rödbetsjuice – och speciellt om man är löpare. Det är nämligen så att juicen vidgar blodkärlen vilket i sin tur ökar blodgenomströmningen. Rödbetsjuicen tycks också göra mitokondrierna effektivare så att cellerna förbrukar mindre syre i sin energiproduktion. Detta ökar prestationen hos en löpare då man blir snabbare och uthålligare.

Lagom är bäst
Så hur mycket ska man dricka då? I de flesta studier har man använt doser på ca 300 mg rödbetsjuice omkring 2 timmar före träning. Det har dock visat sig att mer är bättre och den optimala nivån motsvarade ca 600 ml rödbetsjuice. Lagom är dock alltid bäst och jag tror att man ska vara försiktig med att hälla i sig för mycket av något, oavsett vad det är. Människans matsmältning är inte gjort för överdrifter och en del blir dessutom rejält dåliga i magen av rödbetsjuice. Man bör helt enkelt tänka att det här kan vara ett komplement till en bra kost, men inget dundermedel som ersätter allt annat.

Kan man inte bara äta rödbetor istället?
Jo, självklart kan man det, men jag vet i alla fall att jag inte äter rödbetor speciellt ofta. Inte så ofta så att det skulle ha någon större effekt, och dessutom är det lättare att få i sig det man behöver i dryck än om man skulle behöva sitta och äta x antal rödbetor två timmar innan träning. Tänk till exempel på en smoothie där du kan mixa olika frukter och snabbt dricka den, gentemot hur det hade varit att sitta och äta frukterna var för sig. När det gäller nitrater så finns de förstås också i annat, som till exempel spenat, ruccola och rabarber, så om man äter nyttigt och får i sig mycket av det man behöver ändå så kanske man inte behöver äta ett kosttillskott. Men faktum kvarstår fortfarande att man vid träning behöver äta en viss mängd av det cirka två timmar innan träningen för att få de positiva egenskaperna, och då är det väldigt enkelt och smidigt att ta sig en shot med rödbetsjuice.

Jag gillar egentligen inte att rekommendera saker på det här viset, men det här är ett litet tips i alla fall och om det låter intressant tycker jag att ni ska läsa på lite mer om ämnet!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *